mandag 10. desember 2012

En roman om vennskap

Foto: Finn Ståle Felberg, Flickr.





















Dersom man er på jakt etter en roman om vennskap, kan Jeg nekter anbefales. Forfatter Per Petterson skildrer forholdet mellom to tidligere kamerater i sin ferske roman.

I Jeg nekter treffes de tidligere kameratene Tommy og Jim tilfeldig på en bro i Oslo. En gang hadde de vært som Knoll og Tott, men nå hadde de ikke sett hverandre på 35 år. Mye hadde naturligvis endret seg siden da, og i romanen får man innblikk i hva. Ved hjelp av avstikkere tilbake i tid viser Petterson hvordan hovedkarakterene Tommy og Jim var uatskillelige gjennom oppveksten. De vokste opp i et lite bygdesamfunn i nærheten av Oslo på sekstitallet.

Romanen viser hvordan personer kan endre seg gjennom et liv, og dette er noe av det som gjør romanen fengende og appellerende. Det meste tydet på at Tommy ville ha en mørk fremtid, mens Jim ville gjøre suksess. I barndommen var Tommy nemlig offer for en voldelig far, og familien ble tidlig splittet. Selv om han hadde et dårlig utgangspunkt for fremtiden, var det han som ble suksessfull. Da Tommy og Jim møtes på broen etter 35 år, illustreres dette. Mens Jim jakter på middag med fiskestang og fillete klær, kommer Tommy kjørende i en skinnende Mercedes. I nåtid er Tommy en vellykket forretningsmann, mens Jim sliter med sykdom.

Per Petterson ble i november tildelt Bokhandlerprisen for Jeg nekter, og det er ikke overraskende. Romanen er spesiell, og tar utgangspunkt i noen karakterer som det er vanskelig å glemme. Tommy og Jim har interessante personligheter. Jeg nekter er en bok om vennskap og fellesskap. Den viser også at det ikke nødvendigvis er de med best utgangspunkt som seirer. Som en del av juryklassen ved Nordahl Grieg videregående skole i Bergen skal det leses åtte bøker, og jeg angrer ikke på at Jeg nekter ble den første.

2 kommentarer: